Avustajakeskuksen vapaaehtoistoiminnan tavoitteet
Avustajakeskuksen vapaaehtoistoiminta tukee asiakkaita, joilla on liikunta-, näkö- ja/tai kehitysvamma sekä muistiasiakkaita oman näköisen elämän toteutumisessa.
Tuellamme toteutetaan vuosittain yli 10 000 vapaaehtoiskontaktia Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella. Toiminnallisuus ja asiakkaan osallistuminen on osana Avustajakeskuksen vapaaehtoistoimintaa, joten esimerkiksi kaupassa käynnit tehdään yhdessä asiakkaan kanssa. Avustajakeskuksen asiakaskyselyn (2024) mukaan, asiakkaat kokivat, että vapaaehtoisen käynti lisäsi heidän elämänlaatuaan, toi sisältöä päivään ja paransi mielialaa.

Mihin vapaaehtoista avustajaa voi hakea?
Avustajakeskus välittää vapaaehtoisia avustajia Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella. Avun tarve voi olla kertaluonteinen, satunnainen tai säännöllinen (enintään kerran viikossa). Vapaaehtoisia avustajia välitetään, esimerkiksi:
- asiointi- ja lääkärikäynneille
- harrastuksiin ja tapahtumiin
- ulkoiluun
Vapaaehtoiset avustajat eivät tee hoidollisia tai kodinhoidollisia tehtäviä eivätkä kuljeta asiakasta omalla autollaan.
Asiakas maksaa vapaaehtoiselle 7 € kulukorvauksen/ käynti. Kulukorvaus on maksu, joka kattaa vapaaehtoisen omia matkakustannuksia.
Asiakas maksaa myös mahdolliset muut vapaaehtoistoiminnasta syntyvät kulut, esimerkiksi sisäänpääsymaksut tai muut lippukulut, esimerkiksi teatteriin.
Tarkempia ohjeita vapaaehtoisen hakemiseen löydät alla olevista palkeista (yksittäinen käynti tai vakituinen tarve)
Miten vapaaehtoista avustajaa haetaan?
Vapaaehtoista avustajaa haetaan viimeistään kolme (3) arkipäivää ennen tarvetta. Arkipäiviä ovat päivät maanantaista perjantaihin pois lukien arkipyhät. Palvelunumeron poikkeusajat löydät sivun alapalkista.
- soita palvelunumeroon 02 251 8549 ma-to klo 9–12 tai
- täytä välitysyhteydenottolomake