Lounais-Suomen Avustajakeskus selkokielellä
Onko sinulla henkilökohtainen avustaja tai etsitkö avustajaa? Tai oletko avustaja? Lounais-Suomen Avustajakeskus auttaa kaikissa asioissa, jotka liittyvät avustamiseen. Avustajakeskus toimii Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa. Toiminnasta vastaa Lounais-Suomen Lihastautiyhdistys ry.
Lue tältä sivulta, mikä on Avustajakeskus. Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tulla mukaan toimintaan! Yhteystiedot ovat sivun lopussa.
Avustajakeskuksen arvot
Kaiken toimintamme taustalla ovat aina nämä arvot:
- Tuemme ihmisten osallisuutta eli mahdollisuutta vaikuttaa omaan elämäänsä.
- Palvelemme kaikkia ammattitaitoisesti ja kunnioitamme tekemisen iloa.
- Toimintamme on taloudellisesti järkevää. Ihmisten auttaminen ja toiminnan jatkuvuus on meille tärkeää.
- Osaamme ja onnistumme yhdessä asiakkaidemme kanssa.
Avustajakeskuksen toiminta
Autamme monella tavalla ihmisiä, joilla on avustaja tai jotka ovat avustajia. Lisäksi kaikki voivat osallistua toimintaamme vapaaehtoisena.
Tukea ja tietoa
- Avustajakeskuksen tavoite on edistää sitä, että avustettavat henkilöt voivat elää itsenäistä elämää. Heillä täytyy olla myös mahdollisuus osallistua yhteiskunnan toimintoihin. Tämä tarkoittaa mahdollisuutta esimerkiksi koulutukseen, harrastukseen ja sosiaalisiin suhteisiin. Autamme ja neuvomme, jotta saat sopivaa apua.
- Myös avustajat saavat meiltä koulutusta ja tukea.
- Teemme paljon yhteistyötä muiden kanssa, esimerkiksi kuntien, hyvinvointialueiden ja järjestöjen kanssa. Yksi yhteistyön muoto on Avustajakeskuksen peruskoulutukset.
Tule vapaaehtoiseksi
Avustajakeskuksella on monenlaista vapaaehtoistoimintaa. Tällä toiminnalla autetaan ihmisiä ja yhteisöjä, ja kaikki voivat tulla mukaan.
Vapaaehtoisella ei tarvitse olla tiettyä koulutusta, vaan halu auttaa riittää. Vapaaehtoistoiminnasta saa hyvän mielen ja mukavaa tekemistä.
Voit valita, miten autat. Asiakkaat ovat erilaisia ja eri ikäisiä. Asiakas maksaa vapaaehtoiselle käynnistä 7 euron kulukorvauksen. Kulukorvaus on maksu, joka kattaa vapaaehtoisen omia matkakustannuksia.
Lue lisää yleiskieliseltä nettisivulta Haluan vapaaehtoiseksi.
Henkilökohtaisen avun toiminta Avustajakeskuksessa
Haluaisitko työskennellä henkilökohtaisena avustajana? Avustajakeskuksen kautta voit saada tietoa avoimista työpaikoista.
Henkilökohtainen avustaja saa palkkaa työstään. Yleensä henkilökohtainen avustaja auttaa vammaista henkilöä tämän tavallisessa elämässä kotona ja muualla, kuten työssä, opiskelussa tai harrastuksessa.
Vammaisella henkilöllä on oikeus henkilökohtaiseen apuun. Tämän määrää Suomen vammaispalvelulaki.
Henkilökohtaisen avun tarkoitus on turvata, että ihminen voi elää itsenäistä elämää, vaikka hänellä on vamma tai sairaus. Hän valitsee itse henkilökohtaisen avustajansa ja on tämän työnantaja. Avustajakeskus voi auttaa häntä esimerkiksi avustajan löytämisessä ja asioissa, jotka liittyvät työsuhteeseen.
Lue lisää yleiskieliseltä verkkosivulta Haluan avustajaksi.
Osallistu koulutukseen tai tule kurssille
Avustajakeskuksella on monenlaisia koulutuksia ja kursseja avustajille.
Kaikki koulutukset ja kurssit ovat ilmaisia, ja kaikki voivat osallistua niihin. Opetus on suomen kielellä. Suomen kielen taso B1.1. riittää koulutuksissa ja toiminnassamme. Tämä taso tarkoittaa, että henkilö osaa tavallisia suomen kielen sanoja ja voi keskustella tavallisen elämän asioista muiden kanssa.
Lue lisää yleiskieliseltä verkkosivulta Koulutukset ja kurssit.
Avustajakeskuksen yhteystiedot
Palvelemme suomen kielellä puhelinnumerossa: 02 251 8549 Avustajavälitys maanantaina, tiistaina, keskiviikkona ja torstaina kello 9–12.
Vammainen henkilö voi ilmoittaa avustajavälitykseen, että hakee henkilökohtaista avustajaa töihin. Avustajavälityksen kautta voi esimerkiksi myös etsiä vapaaehtoista avustajaa, joka ei saa palkkaa.
Ohjaus ja neuvonta maanantaina, tiistaina, keskiviikkona ja torstaina kello 13–15.
Ohjaus ja neuvonta-aikana voit soittaa ja kysyä avoimista työpaikoista tai vapaaehtoisen avustajan tehtävistä. Voit myös ilmoittautua Avustajakeskuksen avustajainfoihin, kursseille ja koulutuksiin. Lisäksi voit kysyä neuvoa asioissa, jotka liittyvät avustamiseen.
Jos haluat palvelua ruotsin, englannin tai venäjän kielellä, ota yhteyttä
- sähköpostilla: avustajakeskus@avustajakeskus.fi
- tai yhteydenottolomakkeella.
Vastaamme sinulle viimeistään kolmen (3) arkipäivän kuluessa. Arkipäiviä ovat päivät maanantaista perjantaihin (ei arkipyhät).
Lue lisää Avustajakeskuksesta suomen yleiskielellä.
